Diny Mediation | Scheidingsmelding
41319
page-template-default,page,page-id-41319,ajax_leftright,page_not_loaded,,select-theme-ver-1.0.1,smooth_scroll,fade_push_text_right,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5,vc_responsive

Scheidingsmelding

Scheidingsmelding,  een aantal do’s en dont’s

Over de beslissing om te scheiden heb je waarschijnlijk lang nagedacht. Vaak ben je in je gedachten al door het hele scheidingsproces heengegaan. Dan komt het moment om aan je partner te vertellen dat je wilt scheiden, de zogenoemde scheidingsmelding. De melding dat je wilt scheiden komt vaak als een verrassing voor de ander. Daarom wat tips:

 

Je kunt je partner het beste in een mondeling gesprek vertellen dat je wil scheiden.

Bereid je zo goed voor op dit gesprek.  Bedenk van te voren wat je wil zeggen en wat je partner mogelijk terug zal zeggen.

Zorg voor een rustig moment met z’n tweeën, waar geen anderen bij zijn, en waarbij je niet gestoord kan worden.

Het is belangrijk dat jullie elkaar  aankijken zodat de boodschap goed binnenkomt.

 

Begin direct met de boodschap dat je wil scheiden.

 

Geef daarna je partner gelegenheid om te reageren of vragen te stellen.

Als je partner de  ‘waarom’ vraag stelt, leg dan rustig uit wat je ermee hoopt te bereiken. Leg uit wat je verwacht dat er zal veranderen en verbeteren. Benoem dit in positieve bewoordingen.

 

Geef op dit moment geen kritiek op de ander of op je relatie, maar leg uit waarom het voor jou beter is om uit elkaar te gaan dan om bij elkaar te blijven.

 

Verwacht niet dat jouw partner je direct begrijpt of begrip toont. Je partner heeft waarschijnlijk deze boodschap niet zien aankomen en zal eerst de scheidingsmelding moeten verwerken voordat er ruimte is voor jouw emoties.

 

Wees erop voorbereid dat je partner emotioneel kan reageren……….dus boos, verdrietig of juist helemaal geen emoties toont.  Geef je partner alle tijd en ruimte om je boodschap tot zich door te laten dringen. Erken deze emoties  van je partner maar wees ook resoluut. Maak duidelijk dat de beslissing om uit elkaar te gaan er eentje is waar je niet meer op terugkomt.

 

Soms kun je als gevolg van je partners reactie ook zelf gaan huilen of boos worden. Laat de emoties komen als je ze niet kunt tegenhouden, maar reageer niet inhoudelijk op de verwijten van je partner door ook verwijten terug te maken. Je beslissing om uit elkaar te gaan zal er immers niet door veranderen.

Vertel alleen waarom het voor jou beter is om uit elkaar te gaan.

 

Realiseer je ook dat jij er al langere tijd over hebt gedaan om afscheid van je huwelijk te nemen. Je staat bij wijze van spreken al op 2 – 0 voorsprong.

Doe nog geen toezeggingen en maak nog geen afspraken met elkaar over zaken die samenhangen met de afwikkeling van de scheiding, zoals verhuizen, of de zorg over de kinderen.

Je partner heeft nog veel te verwerken en is vaak op dit moment niet in staat om hierover na te denken.  Afspraken maken komt later, als je partner de scheidingsmelding grotendeels heeft verwerkt. Dit kan enkele weken duren dus geef je partner de tijd en ruimte om over de te nemen vervolgstap rustig na te denken.

 

Het is ook een periode van veel verdriet, ook al ben jij diegene die een punt achter de relatie heeft  gezet.

Dit verdriet kan erg sterk zijn en maakt vaak eenzaam.  Gevoelens  van angst, verdriet, schuldgevoel, onzekerheid en eenzaamheid zijn heel begrijpelijk en logisch.  Het zijn emoties waar je nu eenmaal doorheen moet. Een scheidingscoach inschakelen  kan dan een goede keuze zijn om je emoties te neutraliseren en uiteindelijk helpend zijn om de scheiding te accepteren.

 

Uitleg en aanpak

De scheidingsmelding is noodzakelijk om duidelijkheid te geven of te krijgen over de redenen om te willen scheiden, de beweegredenen en de oorzaken. Welke gevoelens, emoties tonen jullie ten opzichte van elkaar? Wat ging er vroeger wel goed, noem wat voorbeelden?….

Hoe ervaren beide partners de scheidingssituatie? Emoties horen erbij, en mogen er zijn als onderdeel van het uit elkaar gaan. Emoties in kaart brengen; welke persoonlijke grieven tegen de ander spelen mee?

Welke “breuklijntjes” waren er al eerder? Wat is je eigen aandeel? = eigen handel en wandel.

Gedrag kan aangepast worden wanneer wij ons bewust worden van de effecten die ons gedrag bij de ander teweeg brengt.

Bij slechte of geen communicatie is de verbinding verbroken, men reageert sneller en onaangenaam op elkaar. Er is geen behoefte meer om “prettig” over te komen. Er wordt niet (meer) geluisterd en klachten, ergernissen of verwijten worden afgedaan als  “onzin”

Negatieve emoties / gevoelens voeren de boventoon en worden / zijn wederzijds. Polarisatie treedt op: blokkeren het contact en gaan ieder een eigen kant op.

 

*Polarisatie: het veroorzaken van een conflict of het versterken van tegenstellingen tussen partijen en groepen

 

 

 

 

De scheidingsoverwegingstijd

De verwerking van de scheiding in verschillende fases.

Als je (net) te horen hebt gekregen dat je partner van je wil scheiden kan dat een enorme schok zijn. Soms is het een donderslag bij heldere hemel. Je wereld stort in en al je zekerheden vallen weg op het moment dat je te horen krijgt dat je partner bij je weg wil gaan. Het is vaak een verwarrende periode, je kunt afwisselend verdrietig of boos zijn.

 

De zogenoemde scheidingsoverwegingstijd begint wanneer één van de partners vindt dat het huwelijk niet langer zo voortgezet kan worden. Kortom: dat het niet meer gaat.  Het kan ook zijn dat slechts een van beide partijen dit ervaart en de ander niet. In deze periode kunnen de emoties hoog oplopen. Het is voor beide partners vaak een chaotische en emotionele periode waarin gevoelens als angst, verdriet, agressie en schuldgevoel elkaar afwisselen.

Er wordt gepraat op momenten dat het niet handig of zelfs onmogelijk is om goed te praten, en gezwegen op momenten waarop men zich juist zou moeten uitspreken.

Heftige ruzies, of een periode van totale onverschilligheid,  hebben een negatieve invloed op de sfeer in huis.

Als de gemoederen hoog oplopen doet men vaak stellige uitspraken als ‘je krijgt geen cent’, ík wil je nooit meer zien’, terwijl de emoties van dat ene moment van voorbijgaande aard zijn en soms zelfs in strijd zijn met wat men werkelijk voelt.

Partijen, maar ook advocaten, nemen deze uitingen soms letterlijk, waardoor ze als vaststaande feiten worden beschouwd. Maar het zijn geen feiten en ze staan al helemaal niet vast. Het enige dat vaststaat in deze periode is dat er veel emotionele turbulentie is.

Het is ook een periode van veel verdriet. Dat verdriet kan erg sterk zijn en maakt vaak eenzaam. Er ontstaat een gevoel van leegte, van niets meer willen. Deze gevoelens van angst, verdriet, schuldgevoel, onzekerheid en eenzaamheid zijn heel begrijpelijk en logisch. Het zijn emoties waar je nu eenmaal doorheen moet, en ze kunnen het beste zo min mogelijk worden verstoord door hulpverleners, advocaten of derden.  Een scheidingscoach inschakelen kan dan een goede keuze zijn om de emoties te neutraliseren en uiteindelijk te leren accepteren (rouwfase). Belangrijk is je te realiseren dat een rouwproces voor iedereen anders verloopt.

Scheiden zonder zorgen?

7 tips om respectvol te scheiden

Vul hieronder je e-mailadres in en ontvang het e-book “7 tips om respectvol te scheiden” direct in je inbox!

WIL JIJ JE MISLUKTE RELATIE VERANDEREN IN EEN SUCCESVOLLE SCHEIDING?

Vul hieronder je e-mailadres in en ontvang het e-book “Echtscheidingen in het algemeen” direct in je inbox!